Wat kun je zelf doen bij heupklachten?

Doorbloeding verbeteren, rekken en strekken

De grondlegger van de osteopathie, Andrew Taylor Still zei al “Leven is bewegen”. Dit geld natuurlijk ook voor de heup. Bewegen is belangrijk voor de doorbloeding, coördinatie en mobiliteit. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn goede sporten.

Wat kun je zelf doen bij heupklachten?

Doorbloeding verbeteren, rekken en strekken

De grondlegger van de osteopathie, Andrew Taylor Still zei al “Leven is bewegen”. Dit geld natuurlijk ook voor de heup. Bewegen is belangrijk voor de doorbloeding, coördinatie en mobiliteit. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn goede sporten.

Een erg belangrijke spier is de m. iliopsoas. Deze spier gaat vanaf de voorzijde van de wervelkolom door het bekken naar de heup en buigt de heup bij het aanspannen. Door het vele zitten heeft deze spier de neiging om te verkorten waardoor de heupmobiliteit wordt beperkt.

Deze is goed te rekken door in schuttershouding met de bilspieren en buikspieren aangetrokken naar voren te bewegen. Hierbij ontstaat een rek op de heup van het achterste been.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij: heupklacht

Heupklachten

Een erg belangrijke spier is de m. iliopsoas. Deze spier gaat vanaf de voorzijde van de wervelkolom door het bekken naar de heup en buigt de heup bij het aanspannen. Door het vele zitten heeft deze spier de neiging om te verkorten waardoor de heupmobiliteit wordt beperkt.

Deze is goed te rekken door in schuttershouding met de bilspieren en buikspieren aangetrokken naar voren te bewegen. Hierbij ontstaat een rek op de heup van het achterste been.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij: heupklacht