Wat kun je zelf doen bij een opgeblazen gevoel?

Het is niet fijn om last te hebben van een opgeblazen gevoel. Osteopathie kan je helpen als er een verminderde mobiliteit is van een orgaan en deze zijn functie niet optimaal kan vervullen. Maar je kunt zelf ook heel veel doen om een opgeblazen gevoel tegen te gaan. Het is belangrijk om op te letten wat je eet maar ook hoe je eet.

  1. Eet langzaam en kauw goed

Als je honger hebt, is het verleidelijk om je eten snel naar binnen te werken. Toch kun je dit maar beter niet doen. Door rustig te eten en goed te kauwen slik je minder lucht in, waardoor er minder lucht in de darmen terecht komt.  Een andere belangrijke taak van kauwen is het mengen van speeksel met de voeding waardoor de enzymen van het speeksel de vertering in gang kunnen zetten en door het kauwen wordt het voedsel gemalen zodat de maag en de darm er minder hard op hoeven werken. Probeer daarom in alle rust van je maaltijd te genieten.

  1. Drink voldoende water

Het drinken van voldoende water heeft een positief effect op je maag. Denk daarbij zeker aan 1,5 – 2 liter per dag. Het maakt de kans op een opgeblazen gevoel kleiner omdat je afvalstoffen kwijtraakt én je stimuleert het ontgiftingsproces in je lichaam.

Extra tip: drink ’s avonds wat muntthee of venkelthee. Deze kruiden werken goed tegen een opgeblazen gevoel en voorkomen gasvorming en buikkrampen.

  1. Vermijd voedingsmiddelen waar je intolerant voor bent

Als je intolerant bent voor voedingsmiddelen reageert het lichaam ongewoon op een bepaalde stof. De reactie volgt meestal langere tijd na het eten van het voedsel; klachten treden op na 2 tot 3 dagen. Klachten die veel voorkomen bij een voedselintolerantie zijn o.m. een opgeblazen gevoel, buikpijn of buikkrampen, hoofdpijnen, obstipatie, brandend maagzuur, misselijkheid, problemen met je huid, snel in gewicht aankomen. Maar ook gewrichtspijnen, migraine, eczeem of een jeukende huid. Vermijden van deze voedingsmiddelen is dus belangrijk.

  1. Beperk je alcohol-inname, brood, frisdranken en koffie

Alcoholische drankjes, brood, frisdranken en koffie zijn voedingsmiddelen die veel lucht bevatten. Je darmen zijn er ook niet al te blij mee. Probeer daarom deze eens (een paar dagen) te laten staan en kijk of dat opgeblazen gevoel verdwijnt.

  1. Eet vezels en beweeg veel

Obstipatie klachten kunnen ook een opgeblazen gevoel geven. Vezels en voldoende lichaamsbeweging zijn erg goed voor de vertering waardoor er minder snel obstipatie of een opgeblazen gevoel optreedt. Voeg extra vezels toe aan je voeding omdat de vezels (niet-verteerbare vezels) in brood en havermout water aantrekken waardoor je ontlasting zachter wordt en beweeg tenminste een half uur per dag actief.

  1. Probiotica ter ondersteuning van de darmen

Probiotica zijn gunstige bacteriestammen die een goede darmflora bevorderen. Dit is belangrijk voor de spijsvertering en de weerstand. Het gebruik van probiotica kan zinvol zijn bij slecht eten, reizen of bij een antibioticakuur.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij een opgeblazen gevoel.