Voorkom een hernia

Om een hernia te voorkomen is het van belang dat de gehele wervelkolom goed beweegt. De tussenwervelschijf heeft de neiging om met name naar voren en opzij op te bollen en op een zenuw te drukken.

Voorkom een hernia

Om een hernia te voorkomen is het van belang dat de gehele wervelkolom goed beweegt. De tussenwervelschijf heeft de neiging om met name naar voren en opzij op te bollen en op een zenuw te drukken.

Daarom is het goed om de tussenwervelschijf af en toe goed op de achterzijde te belasten en de gel die erin zit naar voren te duwen.

Hernia oefening 1:
Ga stevig staan, armen omhoog en strek je helemaal uit. Maak jezelf heel lang. Haal een paar keer diep adem.

Hernia oefening 2:
Ga op de buik op de grond liggen. Duw het bovenlichaam omhoog terwijl het bekken op de grond blijft liggen. De rug wordt dan hol gemaakt. Probeer ook met het hoofd de beweging te volgen door omhoog te kijken.

De wervelkolom, ons gehele lichaam, is gemaakt om te bewegen. Zitten is geen natuurlijke positie. Probeer dus ook met een zittend beroep geregeld op te staan, uit te strekken en te bewegen.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij een hernia.

Voorkom een hernia

Daarom is het goed om de tussenwervelschijf af en toe goed op de achterzijde te belasten en de gel die erin zit naar voren te duwen.

Hernia oefening 1:
Ga stevig staan, armen omhoog en strek je helemaal uit. Maak jezelf heel lang. Haal een paar keer diep adem.

Hernia oefening 2:
Ga op de buik op de grond liggen. Duw het bovenlichaam omhoog terwijl het bekken op de grond blijft liggen. De rug wordt dan hol gemaakt. Probeer ook met het hoofd de beweging te volgen door omhoog te kijken.

De wervelkolom, ons gehele lichaam, is gemaakt om te bewegen. Zitten is geen natuurlijke positie. Probeer dus ook met een zittend beroep geregeld op te staan, uit te strekken en te bewegen.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij een hernia.