Thuiswerken

Ben jij op dit moment verplicht tot thuiswerken? Zorg dan dat ook hier je werkplek goed is ingesteld. Hiervoor zijn goede adviezen te vinden via Google. Mogelijk kun je zelfs een sta werkplek creëren thuis.

Thuis werken

Als de werkplek goed ingesteld is en je bent eenmaal aan het werk is het heel belangrijk om micropauzes in te lassen en even te bewegen. Neem ieder half uur 5 minuten beeldschermpauze, of ieder uur 10 minuten.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die dit doen, zich beter kunnen focussen en productiever zijn dan mensen die onafgebroken doorwerken. Het is zowel fysiek als voor je hersenen beter.

Wat kun je doen in zo’n micropauze?

  1. Loop een paar keer je trap op en neer
  2. Loop een paar rondjes door je tuin
  3. Ga even op de grond liggen met de knieën gebogen en beweeg deze rustig op en neer van links naar rechts
  4. Maak jezelf zo klein mogelijk en strek je vervolgens helemaal uit, herhaal dit een paar keer
  5. Kijk een paar keer zover mogelijk naar links en rechts
  6. Probeer een goede buikademhaling te doen voor een aantal minuten, of als je bekend bent met yoga, een aantal yogaoefeningen

Heb je niet genoeg zelfdiscipline of creativiteit, dan kun je ook pauzesoftware installeren op je computer, die helpt je daarbij.

Lees ook wat osteopathie voor je kan betekenen NA Corona.