Ontladen van stress

Tijdens een crisis, zoals de Coronacrisis, is de kans groot dat je stress ervaart waardoor jij je onrustig voelt, last hebt van een gejaagd gevoel of bijvoorbeeld trillen. We hebben een aantal tips voor je die jou kunnen helpen om te ontspannen en de onrust kwijt te raken.

Belangrijk is dan om eerst te weten wat het stresssysteem doet. Jouw stresssysteem zorgt ervoor dat je in tijd van nood kunt rennen/vluchten/overleven. Er gebeurt in ons lichaam op dat moment heel veel op chemisch, fysiologisch en cognitief vlak. Wat belangrijk is, is dat daar ook daadwerkelijk iets mee gebeurd, dat we weer kunnen ontladen om weer te herstellen van deze stressrespons.

De energie die vrijkomt bij een stressreactie moet eruit. Je moet ontladen. Ontladen van stress helpt je zodat je weer rustig kunt worden. Wat kan helpen is:

  • Sporten
  • Oefeningen doen, in de tuin of binnen. Probeer oefeningen te doen waarbij je je moet concentreren, dan kun je niet te veel nadenken
  • Bewegen op muziek of zelfs dansen
  • Tuinieren
  • Wandelen, de natuur kan je een beter gevoel geven
  • Ontspanningsoefeningen via een app, waarbij je spieren aanspant en ontspant of waarbij je ademhalingsoefeningen kunt doen zijn zeer nuttig
  • Heel rustig een paar minuten met een handdoekrol of foamrol (als je die hebt) tussen de schouderbladen de rug losrollen in ruglig met knieën gebogen of in stand tegen de muur. Een belangrijk deel van je stresssysteem bevindt zich namelijk tussen de schouderbladen, dit is het orthosympathisch zenuwstelsel
  • 10 minuten op een opgerolde handdoek, over de lengte van de wervelkolom, liggen met de knieën gebogen en leg de armen naar buiten en probeer dan een rustige buikademhaling te doen. Let op: dit moet prettig voelen