Hersteltraining

Als je bezig bent met een intensief trainingstraject bijvoorbeeld om je voor te bereiden op een wedstrijd, dan is herstel bijna net zo belangrijk als de training zelf.

Hoe intensiever en langer je traint hoe langer ook je herstel zal duren. Een goede hersteltraining is belangrijk.

Hersteltraining

Als je bezig bent met een intensief trainingstraject bijvoorbeeld om je voor te bereiden op een wedstrijd, dan is herstel bijna net zo belangrijk als de training zelf.

Hoe intensiever en langer je traint hoe langer ook je herstel zal duren. Een goede hersteltraining is belangrijk.

Een eenvoudige methode om je herstel te monitoren is elke dag je rustpols te meten. Is deze meer dan vijf slagen hoger dan normaal, dan is je lichaam nog niet voldoende herstelt. Een intensieve training is dan niet raadzaam, een hersteltraining juist wel. Herstel betekent niet stilzitten, in tegendeel.

Een goede vorm van hersteltraining is juist in lichte mate actief zijn. Een boswandeling is een hele goede manier. Je zet je bloedsomloop aan en daarnaast stimuleert de omgeving stimuleert het ‘rustsysteem’ van het zenuwstelsel waardoor reparaties kunnen plaatsvinden.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij herstel bij sport.

Een goede manier van hersteltraining is een wandeling door het bos

Een eenvoudige methode om je herstel te monitoren is elke dag je rustpols te meten. Is deze meer dan vijf slagen hoger dan normaal, dan is je lichaam nog niet voldoende herstelt. Een intensieve training is dan niet raadzaam, een hersteltraining juist wel. Herstel betekent niet stilzitten, in tegendeel.

Een goede vorm van hersteltraining is juist in lichte mate actief zijn. Een boswandeling is een hele goede manier. Je zet je bloedsomloop aan en daarnaast stimuleert de omgeving stimuleert het ‘rustsysteem’ van het zenuwstelsel waardoor reparaties kunnen plaatsvinden.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij herstel bij sport.