Herken klachten van overbelasting en overtraining

Het is belangrijk om zelf de symptomen te herkennen van overbelasting/overtraining, zodat je goed voor jezelf kunt zorgen en op zoek kunt gaan naar de juiste behandeling. Om zelf vaststellen of overbelasting/overtraining aan de orde is, beantwoord onderstaande vragen. Des te meer vragen met “ja” beantwoord worden, hoe groter de kans is dat je overtraind bent of dreigt te raken!

Herken klachten van overbelasting en overtraining

Het is belangrijk om zelf de symptomen te herkennen van overbelasting/overtraining, zodat je goed voor jezelf kunt zorgen en op zoek kunt gaan naar de juiste behandeling. Om zelf vaststellen of overbelasting/overtraining aan de orde is, beantwoord onderstaande vragen. Des te meer vragen met “ja” beantwoord worden, hoe groter de kans is dat je overtraind bent of dreigt te raken!

Checklist

  1. Voel je je de laatst dagen sneller moe?
  2. Heb je moeite met concentreren, kracht, coördinatie of inspanning?
  3. Heb je het gevoel niet volledig hersteld te zijn?
  4. Presteer je op dit moment minder?
  5. Kost de training je meer moeite?
  6. Heb je een toename van rusthartfrequentie?
  7. Heb je een hogere bloeddruk?
  8. Heb je eigenlijk geen zin en zou je graag eens een training overslaan?
  9. Zijn de spieren stijver of pijnlijker?
  10. Ben je sneller geïrriteerd?
  11. Heb je meer moeite met (in)slapen?
  12. Heb je minder eetlust?
  13. Is je lichaamsgewicht vermindert?
  14. Is de training voldoende afwisselend?
  15. Is je motivatie minder?
  16. Beleef je minder plezier aan het sporten?
  17. Voel jij je lusteloos / neerslachtig of juist een onrustig, opgewonden gevoel?
  18. Ben je emotioneel instabiel?
  19. Blijft je spierpijn hangen?
  20. Herstel je langzamer of niet na inspanning?
  21. Heb je tijdens inspanning sneller het gevoel “vol te lopen”?

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij klachten overbelasting en overtraining.

Checklist herken klachten bij overbelasting