Eczeem en voeding

Eczeem en voeding

Verzorging van je huid van binnen uit

Eczeem en voeding zijn onlosmakelijk verzonden met elkaar. Verzorging van je huid van binnenuit is heel belangrijk zeker bij huidaandoeningen zoals klachten van eczeem.  Een gezonde, bewuste voeding helpt daar bij.

5 tips voor voeding bij huidklachten zoals eczeem.

1) Drink voldoende water. Drink voldoende (bron)water of kruidenthee per dag (om de huid te hydrateren. Je drinkt voldoende als je gemiddeld 35 ml per kg lichaamsgewicht drinkt. Vermijd het drinken van frisdranken. Deze dranken bevatten veel (kunstmatige) suikers en plegen daardoor mineralenroofbouw op je lichaam. Om je lever te ontlasten kun je beter opletten met alcohol.

2) Eet verse producten. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen. Eet geen kant- en klaar maaltijden en gebruik bij de bereiding van je maaltijden geen ‘pakjes en blikjes’. Eet minimaal 500 gram verse groenten en vers fruit per dag. Vermijd fruit zoals banaan, citrusvruchten, kersen, abrikozen en ananas, deze kunnen eczeem verergeren. Blauwe bessen zijn juist uitermate goed voor je omdat ze boordevol antioxidanten en anthocyanidinen zitten.

3) Neem voldoende vet (omega vetzuren). Kies voor het voeden van je huis en slijmvliezen voor gezonde vetten zoals uit vette vis. Of kies voor noten en zaden die niet verhit en ongezouten zijn. Wissel af tussen biologisch gepeld hennepzaad, chiazaad, (on)gebroken lijnzaad en pompoen-, zonnebloem en pijnboompitten. Om te bakken en braden kun je kiezen voor roomboter en olijfolie. Dit kun je ook koud gebruiken. Hennepzaad-, lijnzaad- of walnootolie kun je ook, zonder deze te verhitten, gebruiken.

4) Neem zwavelhoudende aminozuren voor de opbouw van de huid. Er zijn veel producten waarin je zwavelhoudende aminozuren kunt vinden. Kies voor plantaardige eiwitten zoals tofu, tempé, peulvruchten en verse noten. Maar ook voor biologisch (hormoonvrij) vlees of gevogelte. Voor eiwitten uit zuivel kunt u kiezen voor geiten-, schapen- of sojayoghurt. Probeer ook eens rijst-, haver-, quinoa- of amandelmelk. Eczeem kan wel verergeren door zuivel van de koe (ook van de geit en het schaap). Kijk of het tijdelijk elimineren van zuivel verbetering brengt bij huidklachten.

5) Neem voldoende vitaminen. Vitamine B is belangrijk voor een gezonde huid. Er zijn verschillende soorten B vitaminen die met elkaar samen werken. Kies daarom voor zaden, peulvruchten, eieren, vette vis, kiemgroenten, quinoa, groene bladgroenten zoals boerenkool en andijvie (spinazie liever niet i.v.m. de biogene aminen), linzen, zwarte bonen, spruitjes, broccoli en asperges. Vitamine A en D zijn belangrijk voor epitheelvernieuwing van de slijmvliezen. Vitamine A zit in dierlijke producten als vlees (biologische lever), zuivel, vis en eidooier. Provitamine A zit in groenten, zoals worteltjes, bloemkool, spitskool en fruit(abrikozen). Provitamines zet het lichaam om in vitamine A. Vitamine D zit in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Het mineraal zink is zeer belangrijk bij huidklachten. Vlees, vis, gevogelte, peulvruchten en noten en zaden zijn rijk aan zink.

Lees ook wat osteopathie kan betekenen bij: eczeem