Bewegen doet leven

 Maar wat betekent bewegen nu voor osteopathie?

Iedereen kent het gezegde wel. Je kunt bewegen letterlijk nemen. Denk maar eens aan wandelen, fietsen, zwemmen of sporten. Gewrichten en spieren komen in beweging en dat zorgt voor een sterkere doorbloeding om goede stoffen aan te voeren en afvalstoffen af te voeren.

Bewegen doet leven

 Maar wat betekent bewegen nu voor osteopathie?

Iedereen kent het gezegde wel. Je kunt bewegen letterlijk nemen. Denk maar eens aan wandelen, fietsen, zwemmen of sporten. Gewrichten en spieren komen in beweging en dat zorgt voor een sterkere doorbloeding om goede stoffen aan te voeren en afvalstoffen af te voeren.

Je haalt dieper adem, omdat het lichaam meer zuurstof vraagt en koolstofdioxide uit wil scheiden. Die diepere ademhaling zorgt voor een lekkere massage van de buikorganen, wat goed is voor de stoelgang.

Maar ook als je thuis onderuitgezakt op de bank zit beweegt er van alles in je lichaam. Je hart klopt, een nier legt per dag wel 600 meter af door je ademhaling (beweging van het middenrif), je maag en darmen zijn aan het bewegen om het voedsel te verwerken, de blaas vult en ledigt zich en de longen zuigen zich vol met lucht. Ook vloeistoffen in je lichaam zoals bloed, lymfe en hersenvloeistof (dat doorloopt rondom het ruggenmerg) zijn continu in beweging.

Al deze bewegingen hebben ook invloed op elkaar via het zenuwstelsel, spieren en bindweefselstructuren. Wanneer er door een val, een operatie, een ziekte, een ongeval, stress of slechte voeding structuren minder beweeglijk worden, kunnen er in de loop van de tijd klachten ontstaan. Soms duurt het lange tijd voordat er klachten ontstaan, dat komt doordat een lichaam zich eerst zal aanpassen aan een probleem. Als dan na verloop van tijd dit compensatiemechanisme niet meer kan worden volgehouden, ontstaan er klachten.

De osteopaat gaat op zoek naar bewegingsverlies en zal dit herstellen. Een verbetering van de bewegingsmogelijkheid van de weefsels zal het lichaam in staat stellen om zichzelf verder te herstellen.

Hierbij is het osteopatische uitgangspunt: waar weefsels goed beweeglijk zijn, krijgen klachten geen kans.

Bewegen doet leven is dus echt zo!

Lees ook wat preventieve osteopathie voor je kan betekenen.

Je haalt dieper adem, omdat het lichaam meer zuurstof vraagt en koolstofdioxide uit wil scheiden. Die diepere ademhaling zorgt voor een lekkere massage van de buikorganen, wat goed is voor de stoelgang.

Maar ook als je thuis onderuitgezakt op de bank zit beweegt er van alles in je lichaam. Je hart klopt, een nier legt per dag wel 600 meter af door je ademhaling (beweging van het middenrif), je maag en darmen zijn aan het bewegen om het voedsel te verwerken, de blaas vult en ledigt zich en de longen zuigen zich vol met lucht. Ook vloeistoffen in je lichaam zoals bloed, lymfe en hersenvloeistof (dat doorloopt rondom het ruggenmerg) zijn continu in beweging.

Al deze bewegingen hebben ook invloed op elkaar via het zenuwstelsel, spieren en bindweefselstructuren. Wanneer er door een val, een operatie, een ziekte, een ongeval, stress of slechte voeding structuren minder beweeglijk worden, kunnen er in de loop van de tijd klachten ontstaan. Soms duurt het lange tijd voordat er klachten ontstaan, dat komt doordat een lichaam zich eerst zal aanpassen aan een probleem. Als dan na verloop van tijd dit compensatiemechanisme niet meer kan worden volgehouden, ontstaan er klachten.

De osteopaat gaat op zoek naar bewegingsverlies en zal dit herstellen. Een verbetering van de bewegingsmogelijkheid van de weefsels zal het lichaam in staat stellen om zichzelf verder te herstellen.

Hierbij is het osteopatische uitgangspunt: waar weefsels goed beweeglijk zijn, krijgen klachten geen kans.

Bewegen doet leven is dus echt zo!

Lees ook wat preventieve osteopathie voor je kan betekenen.